با ظهور اسلام در منطقه حجاز و شهر مكه،افتخار قبایل موجود در آن مكان و زمان به قومخودشان در خصوص انتساب به اسلام بالا گرفتاما روایتهای زیادی از اهل سنت و شیعه نقل شدهاست كه پیامبر اسلام (ص) و علی (ع) هیچگونهتفاخری را به قومیت نمیپذیرفتند و تنها معیاركرامت را تقوی و اخلاق الهی میدانستند.برهمین اساس پیامبر اسلام (ص) و حضرتعلی(ع) انتساب اصل قوم و نسب خود را به قبایلبومی منطقه حجاز رد میكردند و بنا به سند«محمد مرتضی واسطی زبیدی حنفی» در كتابعظیم «تاجالعروس» جلد اول ص۱۶۴ و جلدپنجم ص۲۲۹ از «محمدبن سیرین» از «عبیده»نقل میكند كه حضرت علی(ع) فرمود: «اگر كسیاز نسب ما سوال كند، ما نبط هستیم از كوثی.»همچنین از «ابناعرابی» نقل میكند مردی ازحضرت علی (ع) پرسید: «یا امیرالمومنین از اصلخودتان جماعت قریش به من خبر دهید»حضرت فرمود: «ما ملتی از كوثی هستیم.»
● منطقه كوثی یا كوثیربا
در تبیین این منطقه بین عالمان اختلاف شدهاست كه منظور از كوثی ناحیه بابل قدیم یا محلهبنیعبدالدار مكه، كدامیك است. زبیدی به نقل از«ابومنصور» از علمای اهل سنت مینویسد صحیحهمان ناحیه بابل قدیم مربوط به منطقهبینالنهرین كه قوم غیرعرب در آن زندگیمیكردند است، زیرا همین مطلب از پیامبراسلام(ص) نیز سوال شده است و حضرتفرمودند: «فانانبط من كوثی.» ما نبطی هستیم ازمنطقه كوثی. چنانچه حضرت از كوثی منطقه مكهرا اراده میفرمودند منطقه نبط را نمیفرمودندبنابراین معلوم میشود كه مراد از منطقه كوثی یاكوثیربا ناحیهای در نبط است كه نبط مربوط بهبابل قدیم در بینالنهرین است آنچه كه این گزینهرا تایید میكند این است كه حضرت ابراهیم نبی(ص) و والدین ایشان نیز از منطقه كوثی(كوثیربا) بابل و كلده هستند و همچنین زبیدیحنفی روایتی از ابنعباس نقل میكند كه ماجماعت قریش از نبط از اهل كوثی هستیم و نبطاز اهل كلده یا بابل قدیم است كه قوم عرب درآنجا نبودند و عراق كنونی كه عربها آن را بلدسواد (سرزمین سیاه كنایه از درختان انبوه نخلها وسبز بودن متراكم آنجاست) مینامیدند با حمله«عمربنخطاب» به ایران آن زمان در قرن سیزدهو چهارده هجری به بعد به دست عربها افتاد واساسا منطقه بینالنهرین منطقه عربی قبل از اسلامنبوده است و جالب اینجاست این دست ازروایات برای رد و ردع هرگونه تفاخر قومی ونژادی از طرف پیامبر اسلام (ص) و حضرتعلی(ع) و حتی ابنعباس نقل شده است تا معیاربرتری نژادی عرب یا عجم نباشد بلكه ملاكبرتری همان چیزی است كه خداوند منان دركتابش فرمود «ان اكرمكم عندا... اتقاكم» یعنی باكرامتترین شما نزد پرودگار، پرهیزگارترینشماست كه تجلی آن پیراستگی از هرگونه عجب وتفوقطلبی و اوصاف زشت است.
● زادگاه ابراهیم
علاوه بر دیدگاه اهل سنت كه در كتابتاجالعروس زبیدی حنفی درباره موطن ابراهیمنبی(ص) مطرح شد «مرحوم كلینی» نیز در كتابعظیم كافی جلد ۸ ص۳۷۰ به نقل از «علیبنابراهیم» از امام صادق (ع) نقل میكند كه زادگاهو مولد حضرت ابراهیم نبی (ع) و پدرش كوثی ربابوده است و ابراهیم همانجا با دختر خاله خودساره كه زنی متمكن بود ازدواج كرد و كاركشاورزی و دامداری را در مزارع وسیع رونقفراوان بخشید. حضرت لوط نیز مربوط به همینمنطقه كوثی ربا است لوط پسر عموی ابراهیماست بعد از آنكه نمرود دستور سوزاندن ابراهیمرا به خاطر شكستن بتهای آنان داد و به امرخداوند آتش سرد و بیفروغ شد نمرود حكمتبعید ابراهیم را به همراه ساره و لوط صادر كرد وآنها بهسوی سرزمین بیتالمقدس حركت كردند.
● نتیجه
نژاد و نسب حضرت مهدی (عج) به پیامبراسلام (ص) و نژاد پیامبر اسلام (ص) به ابراهیمپیامبر (ص) میرسد كه او از قبایل عرب منطقهحجاز نبوده است و خداوند منان در قرآن سورهصافات آیه ۸۳، «و ان من شیعته لابراهیم»ابراهیم را از شیعیان و پیروان نوح نبی(ص)معرفی كند.
و مزار نوح نبی (ص) در نجف اشرف كنار مرقدمقدس مولای متقیان امام اول شیعیان و وصیرسول عالمیان است. نژاد و نسب حضرت امامزمان (ع) به سلسله اوصیاء و انبیاء الهی برمیگرددو او آخرین فرستاده خداوند بر كره خاكیخواهد بود كه زمین را به دست وارثان واقعییعنی بندگان صالح خداوند خواهد رساند.
منبع : خانواده سبز