close
تبلیغات در اینترنت
آیا مقصود خدا از اهل بیت در قرآن، زنان پیامبر است

rasoolemehr

امروز یکشنبه 01 مهر 1397
1 نفر آنلاين
تبلیغات
    Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
جستجو
موضوعات
    زندگی نامه پیامبر اکرم
    بعثت پیامبر اکرم
    راه و روش پیامبر اکرم
    شبهات
    چندرسانه ای ها
    کتابخانه
    فیلم
    زیارت مجازی
    عکس
عضویت / ورود

    عضو شويد

    نام کاربری :
    رمز عبور :

    فراموشی رمز عبور؟

    عضویت سریع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
آمار و اطلاعات
    بازديد امروز : 50
    ورودي امروز گوگل : 0
    افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا : 0
    اي پي : 54.80.83.123
    مرورگر :
    سيستم عامل :
    امروز : یکشنبه 01 مهر 1397
کدهای اختصاصی

تبلیغات

آیا مقصود خدا از اهل بیت در قرآن، زنان پیامبر است

آیا مقصود خدا از اهل بیت در قرآن، زنان پیامبر است

 صورت مسئله:
 
آیا با استناد به آیات 32 تا 34 سوره احزاب به این نتیجه می‌رسیم که: 
مقصود خداوند از اهل بیت رسول خدا  - که عصمت و طهارت ایشان تضمین شده - زنان  پیامبر هستند؟

 

چکیده:

با توجه به قواعد دستور زبان عربی ثابت می‌شود که اطلاق اهل بیت به زنان پبامبر، قطعا نادرست است. چرا که در زبان عربی برای «زنان»، افعال و ضمایر جمع مؤنّث به کار می‌رود؛ در حالیکه قسمتی از آیه که درباره‌ی عصمت اهل بیت صحبت می‌کند با ضمایر جمع مذکّر آمده است. همچنین، با مراجعه به مبیِّن قرآن - رسول خدا و 12 هدایت‌گر پس از ایشان - در می‌یابیم مقصود خداوند از اهل بیت پیامبر، فاطمه زهرا، علی‌بن ابیطالب، حسن، حسین و نُه هدایتگر از نسل حسین بن علی هستند که آخرینشان مهدی، حجت زنده خداست.

 

 

 

شرح مسئله:

برخی معتقدند مقصود خداوند از اهل بیت رسول خدا - که معصوم از خطا و اشتباه خوانده شده‌اند - زنان پیامبر هستند. این عده در اثبات ادعای خود به آیات 32 تا 34 سوره‌ی احزاب استناد می‌کنند که می‌فرماید:

"اى همسران پیامبر! شما اگر پرهیزكارى پیشه كنید [از نظر منزلت و موقعیت‏] مانند هیچ یك از زنان نیستید؛ پس در گفتار خود، نرمى و طنّازی نداشته باشید که كسى كه بیمار دل است طمع كند، و سخن پسندیده و شایسته گویید. (32)

و در خانه‏هایتان قرار و آرام گیرید، و مانند زنان دوران جاهلیت پیشین ظاهر نشوید، و نماز را برپا دارید و زكات بدهید، و خدا و پیامبرش را اطاعت كنید. جز این نیست كه همواره خدا مى‏خواهد هرگونه پلیدى را از شما اهل بیت برطرف نماید و شما را چنان كه شایسته است [از هر آلودگی و خطایی‏] پاك و پاكیزه گرداند. (33)

 و [اى همسران پیامبر!] آنچه را از آیات خدا و حكمت در خانه‏هاى شما مى‏خوانند به یاد داشته باشید یقیناً خدا لطیف و آگاه است. (34)" [1] 

 

و چنین نتیجه می‌گیرند که مقصود خداوند از اهل بیت پیامبر، زنان پیامبر بوده است. در صورتی که به اعتقاد تمامی شیعیان[2] و گروه کثیری از اندیشمندان سنّی[3]، اهل بیت پیامبر، عبارتند از: فاطمه زهرا و علی بن ابیطالب و فرزندان ایشان.

 

پاسخ به اشکال:

 

 

آنچه مسلّم است آن است که کسانی که با استناد به آیات فوق، اهل بیت پیامبر را زنان رسول خدا می‌دانند، با اصول ابتدایی دستور زبان عربی آشنایی نداشته‌اند.

در زبان عربی، ضمیر و فعلی که برای مؤنّث به کار گرفته می‌شود، با آنچه برای مذکّر استفاده می‌شود، متفاوت است. آیه‌ی 32 و ابتدای آیه‌ی 33 سوره‌ی احزاب، درباره‌ی زنان پیامبر صحبت می‌کند و به همین دلیل، از افعال و ضمایر مخصوص به جمع مؤنّث استفاده شده است. اما انتهای آیه‌ی 32 که وارد بحث عصمت اهل بیت می‌شود، ساختار، از حالت مؤنّث، به صورت مذکّر تبدیل می‌شود. در واقع در انتهای این آیه، روی سخن خداوند، از زنان پیامبر به عده‌ای دیگر تغییر می‌کند. مجددا در آیه‌ی 33، دوباره زنان پیامبر مورد خطاب قرار می‌گیرند و ساختار جمله به شیوه‌ی جمع مؤنّث باز می‌گردد.

متن عربی آیات، اینگونه است: 

 

آیه‌ی 32: "یا نِساءَ النَّبِیِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذی فی‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً"

در این آیه به‌طور مشخص خطاب به زنان پیامبر است: " یا نِساءَ النَّبِیِّ". از طرف دیگر افعال و ضمایر نیز مخاطب بودن زنان پیامبر را تایید می‌کند، مانند: لَسْتُنَّ، اتَّقَیْتُنَّ، تَخْضَعْنَ و قُلْنَ، که در زبان عربی برای جمع مؤنّث مخاطب به کار می‌روند.[4]

 

آیه‌ی 33: "وَقَرْنَ فی‏ بُیُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولى‏ وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتینَ الزَّكاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَكُمْ تَطْهیراً"

این آیه از دو بخش تشکیل شده است:

در بخش اول، زنان پیامبر مورد خطاب هستند؛ چراکه افعال و ضمایر استفاده شده مانند آیه‌ی قبل، به صورت جمع مؤنّث مخاطب آمده است. مانند: وَقَرْنَ، ضمیر کُنَّ در بُیُوتِكُنَّ، تَبَرَّجْنَ، أَقِمْنَ، آتینَ و أَطِعْنَ. [5]

اما در بخش دوم آیه که به عصمت و طهارت اهل بیت اختصاص دارد، مخاطب آیه تغییر کرده و ساختار به شیوه‌ی جمع مذکّر مخاطب آمده است. مانند: ضمیر کُم در عَنْكُم[6] و ضمیر کُم در یُطَهِّرَكُمْ [7] . لذا، این قسمت نمی‌تواند در مورد زنان پیامبر باشد. به عبارت دیگر، مقصود از اهل بیت رسول خدا، زنان پیامبر نیستند.

 

و اما آیه‌ی 34: "وَ اذْكُرْنَ ما یُتْلى‏ فی‏ بُیُوتِكُنَّ مِنْ آیاتِ اللَّهِ وَ الْحِكْمَةِ إِنَّ اللَّهَ كانَ لَطیفاً خَبیراً"

در این آیه، دوباره افعال و ضمایر، به صورت جمع مؤنّث آمده است. از این رو چنین نتیجه می‌شود که مجددا روی سخن، با زنان پیامبر است. به این عبارات توجه کنید: وَ اذْكُرْنَ و ضمیر کُنّ در بُیُوتِكُنَّ. [8]

 

 

نتیجه آن که: با وجودی که آیه‌ی 32 سوره‌ی احزاب، خطاب به زنان پیامبر آغاز می‌شود و روی سخن در آیه‌ی 34 هم با زنان پیامبر است؛ اما در بخش دوم آیه‌ی 33 - که به موضوع تضمین عصمت اهل بیت می‌پردازد – مخاطب، زنان پیامبر نیستند. 

از سوی دیگر با مراجعه به مُبیِّن حقیقی قرآن[9] – رسول خدا و دوازده هدایتگر پس از ایشان – متذکر خواهیم شد اهل بیت پیامبر، قطعا زنان رسول خدا نیستند؛ بلکه سیزده نفر خاص هستند که عبارتند از: فاطمه زهرا (دختر پیامبر)، علی بن ابیطالب (امیر مؤمنان و جانشین پیامبر)، حسن بن علی (دومین جانشین پیامبر)، حسین بن علی (سومین جانشین پیامبر) و نُه هدایتگر معصوم از نسل حسین بن علی که آخرین آنها «مهدی» است. [10]

همان طور که ملاحظه شد در چالش مذکور قسمتی از یک آیه به مخاطبی خاص اشاره می‌کند و قسمت دیگرِ آیه به مخاطبی دیگر. این مطلب، مصداق بارز کلام هفتمین مُبیِّن قرآن – شکافنده‌ی علوم آل محمد، محمد بن علی الباقر علیه السلام - است که می‌فرماید:

"چیزى دورتر از تفسیر قرآن به‌عقل هاى مردم نیست؛ چراکه یك آیه، اولش درباره‌ی موضوعى است، وسطش درباره‌ی موضوعی دیگر و آخرش درباره‌ی موضوعی دیگر." [11]

 

نتیجه :

اهل بیت رسول خدا زنان پیامبر نیستند. بلکه بر اساس کلام رسول خدا - که از جانب خداوند حکیم مُبیِّن قرآن خوانده شده‌اند - اهل بیت پیامبر، سیزده نفر خاص هستند: فاطمه زهرا (دختر پیامبر)، علی بن ابیطالب (امیر مؤمنان و جانشین پیامبر)، حسن بن علی (دومین جانشین پیامبر)، حسین بن علی (سومین جانشین پیامبر) و نُه هدایتگر معصوم از نسل حسین بن علی که آخرین آنها «مهدی» است.


بازدید : 21 | تاریخ : جمعه 13 آذر 1394 زمان : 8:46 | موضوع : شبهات , | نظرات شما []

مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی